Ara Menü
Ana Sayfa En Son Haberler Menü
Yorumlar

Müzisyenler ve müzik tutkunları ne istiyor?

Endüstride talep edilenlere bir bakış

  • YAZI: a.live | MIXMAG TÜRKİYE İÇİN UYARLAYAN: MELİS ÖZEK
  • 3 Ağustos 2022

E-posta listemize katılarak en güncel içeriklerden ve ayrıcalıklardan haberdar olun.

Dikkatinizi çekelim; kayıtlı müzik endüstrisindeki büyüme son 20 yılda sabitken, yeni müzik çalışmalarının miktarı katlanarak artıyor. Üzerinde durulan bir konu olmasa da, bu artış endüstrinin geleceğine bakış açısı sunan bir anahtar.

20 sene önce tek bir CD için 10 dolar ödenirken bugün, aynı ücret sınırsız müziğe kapı açıyor. Youtube ve benzeri reklam destekli platformları katmazsak üstelik. Sanatçı gelirleri de düşüyor. Pasta aynı kalıyor, dilimler azalıyor doğal olarak.

Dijitalleşme çağının beraberinde getirdiği sosyal medyanın var oluşu ile müzik yaratmak ve dağıtmak epey kolaylaştı. Böylece artan sanatçı miktarı ile, mevcut içerik miktarı da giderek artıyor. Spotify'da bulunan parçaların %20'si hiç duyulmamış. Sanatçıların aileleri dahil bu orana.

Bu durum, sanatçılar üzerinde muazzam bir baskı oluşturmakta. Halsey bir TikTok videosu üzerinden viral 'reels' içerik üretiminin plak şirketinin ön koşulu olduğunu duyurmuştu mesela. Ücretli çalma listeleri ve birçok aracı kurum nedeni ile sanatçılara ulaşan toplam gelirlerin yalnızca %12si. Sosyal medya devrimi öncesi ise bu oran %7 idi.

Dünya evriliyor ve tüketim kalıpları değişiyor. Pekala bugün plak şirketlerinin üstlendiği rol nedir?

Caz müzik eleştirmeni olmakla birlikte başarılı bestecilerden Ted Gioia'nın vurguladığı gibi plak şirketleri; fiziksel pazarlama ve dağıtımın temel olduğu dünyada anlamlı, bugünse ihtiyaç olmayan geleneksel aracılar.

Elbet de aracılara ihtiyaç olacak. Web3, en güncel örneklerden. Sanatçıların donanımlı olmadığı veya kaçındıkları roller mevcut. Bunların ötesinde önemli olan, bahsi geçen tüm bu tüketim kalıpları kazancı nasıl etkiler? Yeterli olur mu?

Oyun endüstrisi ile karşılaştıracak olursak; İlker Köksal'ın 2020 senesinde yayınlanan bir makalesi, oynaması ücretsiz oyun modellerinin, endüstrinin son 20 yılda muazzam oranda büyümesine etki ettiğine ışık tutuyor. Gelirler, yüksek talep gören oyun içi ögelerden. (araba, karakter görünümleri vb. )

Tüketicilerin paralarını oyun içerisinde geçerli olan 'V' birimlerine çevirerek satın aldıkları oyun içi ögeler, Fortnite'ın 2,5 milyar dolarlık 2018 kazancının yaklaşık yarısını karşılıyor. Durum video oyun endüstrisine, herhangi bir ön maliyet talep etmeden milyarlarca dolar elde edilebileceğinin kanıtı oldu. Business Insider'a açıklamalarda bulunan Ben Gilbert, "Video oyunları oyuncuların oyunlarına ücretsiz olarak erişmelerine izin verir ve yine oldukça karlıdırlar. Neden? Çünkü böylece bireysel motivasyonlarınıza bağlı satın alım yapmanızı sağlıyor" ifadelerini kullandı.

Tüm bunlar, müzik erişim platformları için gündeme gelmesi gereken önemli bir konu. Müzik, rastgele kitlelere dahil ücretsiz ulaşırken, sanatçıların sunabildiği tüm her şey neden kar getiremesin?

Peki müzik tutkunları ne istiyor?

Son 2 yılda artan tartışmalara, yaratıcı ekonomi ve Kevin Kellymore tarafından uzun süre önce kaleme alınıp modelin temellerini oluşturan '1000 takipçi' teorisi dahil. Kellymore, içerik üreticilerinin geçinimlerini sağlamak ve başarılı olmak adına geleneksel modellere ve binlerce hayran kitlelerine ihtiyaç olmadığını savunmakta.

Makalenin güncellenmiş bir versiyonunda Li Jin, günümüz serbest ekonomi modellerinde başarı ölçeklerinin değişkenlik gösterdiğini ve içerik üreticilerinin az sayıda takipçi ile mesleklerini sürdürebileceğini ekleyerek modeli bir adım ileri taşıyor. Yüksek kalite içeriklerde söz konusu anlam ve amaç olunca 1 gerçek takipçi, 1000 takipçinin yerini tutabiliyor.

Yaratıcı ekonominin temellerini oluşturan bu 1000 takipçi teorisi müzik endüstrisi için ne ifade ediyor?

Hemen hemen herkes çok sevdiği 3 sanatçı düşünüp, müziklerine nasıl rastladıklarını ve onlar için ne ifade ettiğini dile getirebilir. Bu, müzisyenlerin ve müziklerinin bir başka ölçekte anımsandığını ve dolayısıyla kültürel sermayenin de yüksek olduğu anlamına geliyor. En çok takip edilen 4 Twitter hesabından 3'ü, Instagram hesabından da 23'ü müzisyen mesela.

Yaratıcı ekonomi girişimlerinin başlıca sorunu da içerik ürecilerine sunulacak hizmet ve gelirlerin artışı. Abonelik ve fon çağrısı üzerine kurulu IndieGogo, KickStarter, Patreon, Ko-Fi ve Buy Me A Coffee; Cameo, MasterClass, Bandcamp ve Merchbar gibi ticari; Discord ve Circle gibi topluluk oluşturmaya yönelik platformların ortak değeri, sanatçı emeğini desteklemek.

Gerçekleşen, hayranların sanatçıları destekelemesi için sunulan bir dizi motive edici unsur. Oysa insanlar müziğe önem veriyor, para ödemekten dahi kaçınmıyor. Müzisyenler motive edici aracılara başvurmadan kendilerini kısa sürece daha çok geliştirebileceklerini öngörüyoruz. Bu özen, paraya da çevirilebilir elbet.

Endüstrideki boşluk, gerçel tüketici taleplerinin dile getirilmemesi. Bugün hangi platform uzun vaadede ve geniş spektrumda ihtiyaç karşılıyor? Hangileri ürün-kitle eşleştirmesine öncelik tanıyor? Bugün hepsi, zayıf görünmekte.

Genel olarak 5 çeşit müzik takipçisi mevcut. Hepsi çeşitli içerik türlerine değer vermekte. Sanatçıları çok yakından takip eden ve içeriklerine öncelikli olarak ulaşmanın her daim yollarını arayan çekirdek '100 kişilik' superfan grubu, sanatı tüketmekten çok sahip olma istemi içerisinde Bandcamp'ten müzik satın alan 'proprietary' fan grubu, TikTok'un videolara remix devrimine benzer müzik üzerinde oynamayı seven düşünür grup, takip ettikleri sanatçılar için içerik üretmekten hoşnut olacak influencer grubu ve belki Spotify üzerinden bir parça ile karşılaşmış daha fazla etkileşim içerisine sürüklenebilecek potansiyel genel kitle.

#Frekans çalma listemizi Spotify'da takip edin.

Sonraki Sayfa
Yükleniyor...
Yükleniyor...