Menü
Ana Sayfa En Son Haberler Menü
HABER

Çin ve Tayvan sahnesi canlı müziği diriltmeyi nasıl başardı?

Koronavirüs krizinin Asya'daki eğlence endüstrisi üzerindeki etkisi her geçen gün yerini normalleşmeye bırakıyor

  • MIXMAG TURKEY
  • 19 Kasım 2020

E-posta listemize katılarak en güncel içeriklerden ve ayrıcalıklardan haberdar olun.

Avrupa’nın yeniden eve kapanmaya başladığı, Birleşik Devletler’in ise her geçen gün vaka rekoru kırdığı bugünlerde Çin ve Tayvan, on binlerce müzik tutkununu ağırlayan etkinlikleri güvenli şekilde icra etme kabiliyeti kazanmış durumda. Avrupa’da ve ABD’de 2021 için yapılan etkinlik planlamaları belirsizliğin pençesindeyken, Şangay’daki Mercedes-Benz Arena’yı işleten AEG Asia CEO’su Adam Wilkes, “Gelecek sene için yürüttüğümüz sanatçı rezervasyonlarına baktığımızda takvim olarak normal bir yıl geçireceğimizi öngörüyoruz” açıklamasında bulundu.

BEAUZ ikilisi, Çin’deki normalleşmenin sembol figürlerinden biri. Canlı müzik endüstrisinin bu yaz ABD’de kapılarını kapatma noktasına gelmesi, ikiliyi radikal bir karar almaya sevk etti. Kaliforniya’daki kurulu düzenlerini terk etme kararı alan ikili, rotasını Çin’e çevirdi. Doğu Asya kökenli kardeşler Bernie ve Johan Yang, Ağustos ayının başlarında Şangay’a ulaştıktan sonra 14 gün karantinada kaldı, sonrasında ise koronavirüs krizini kontrol altına almayı başaran ülkede kendilerini konser hazırlıkları yaparken buldu. BEAUZ, hazırlıklara koyuldukları o günden bu yana 13 kulüp şovunda sahne aldı. İkiliden Bernie’ye göre bu, kariyerlerindeki en yoğun sahne dönemi oldu.

Çin ve Tayvan’da görülen söz konusu normalleşmenin önemli manevralarından biri 1 ve 8 Ekim arasında gerçekleşti. Çin’de ulusal tatil olan bu zaman aralığını fırsat bilen organizatörler 4 binden fazla canlı etkinlik hayata geçirdi. Bunlardan 20’den fazlasına yaklaşık 10 bin kişi katılım gösterdi. Biletleme şirketi Damai’nin verilerine göre 2019 yılındaki aynı zaman aralığıyla kıyaslandığında katılım sayısı %130 artış gösterdi. Ülkedeki eğlence endüstrisinin önde gelen oluşumlarından Modern Sky’ın Pekin, Çengdu ve Harbin kentlerinde günlük ziyaretçi sayısı 10 bin ve 20 bin arasında değişen müzik festivali Strawberry’i düzenlemesi de bir diğer dönüm noktasıydı. Sonrasında Taihe Music Group, ülkenin Zibo şehri de dahil olmak üzere üç noktada Rye festivali düzenledi. Zibo’daki festival 30 bin müzikseveri ağırladı ve normalleşme yolunda çıta iyice yukarıya çıktı.

Şu ana kadar Çin ve Tayvan’daki etkinliklerde çoğunlukla yerli sanatçılar sahne aldı. Çünkü iki ülkede de yurt dışından gelen sanatçıların iki hafta boyunca karantinaya alınması uygulaması ve çalışma vizelerinde yaşanan sorunlar halen devam ediyor. Bazı global organizatörler bu duruma tepkili; bunlardan biri de Live Nation. Şirketin Asya bölgesinden sorumlu direktörü Jim Wong, A-list sanatçıların çalışma izinlerinde kolaylık sağlanmadığı sürece Creamfields gibi organizasyonların yakın dönemde Çin ve Tayvan’a geri dönmesinin mümkün görünmediğini söylüyor.

Büyük katılımlı şovların çoğu, virüsün çok kolay yayılım göstermeyeceği düşüncesiyle açık alanlarda yapılıyor. Etkinliklere giriş yapmadan önce katılımcıların sağlık taramaları dikkatle incelenip ateş ölçümü ve temas takibi yapan mobil uygulama kullanma zorunluluğu gibi sıkı uygulamalar ortaya konsa da etkinlik alanlarında maske kullanımı ve sosyal mesafe gibi tedbirlerin yeterince tatbik edilmediği gözleniyor. Rye festival serisinde sahne önüne yığılan insan kalabalıkları ve konserleri maskesiz takip eden ziyaretçilerin görüntüleri ülke gündemini bir süre meşgul etmişti.

Çinli organizatörler, canlı etkinlik sektörünü yeniden canlandırma çalışmalarına Mayıs’ta başladı. Disneyland Şangay %30 kapasite ile o dönem tekrar kapılarını açmaya başlamış, Kültür ve Turizm Bakanlığı açık konser alanlarının kapasitesini Temmuz sonlarında %50’ye, Ağustos ayında ise %85’e çıkarmıştı. Çin eğlence sektörü bu seviyeye deneme yanılma yöntemiyle geldi ve AEG Asia CEO’su Wilkes’e göre yeni yeni kazanç yaratıcı hacme ulaştı. Mercedes-Benz Arena, 21 Kasım’da %40 kapasite sınırıyla normalleşme sürecindeki ilk biletli etkinliğini yapmaya hazırlanıyor. Şarkıcı Xie Chunhua’nın sahne alacağı etkinliğe 4.700 müzikseverin katılması bekleniyor.

Çin hükümetinin virüsü kontrol altına alma çabasındaki sıkı tedbirleri, müzik endüstrisinin geri dönmesinde önemli rol oynadı. Ülkede 10 binin üzerinde katılımcıyla konser düzenlemek isteyen organizatörlere konserin yapılacağı şehirde 60 gün boyunca vakaya rastlanmaması koşuluyla izin veriliyor. Modern Sky gibi bazı şirketler, bu şartı aşmak amacıyla kendi inisiyatifleriyle kapasite düşürerek konserleri hayata geçirme yolu izliyor. Bilet gelirleri düşse de, bu yönde hareket eden organizatörler pandemi döneminde konser düzenleyerek “normalleşme algısı”nı yüksek tutmayı artı olarak değerlendiriyor.

Yetkililerin virüs takibi yapmasını kolaylaştıran mobil uygulama da bu süreçte kritik önem taşıdı ve enfeksiyonun belirli bölgelerde kümelenmesinin bu sayede hızlıca önüne geçilebildi. Ülkede bulunan herkes birçok resmî / özel binaya giriş yaparken bu uygulamada kendilerine özel üretilen QR kodlarını her seferinde göstermek zorunda. Sağlık çalışanlarının karantina prosedürlerinin yerine getirmesi hususundaki katı tavrını da geçmemeli. BEAUZ ikilisindeki Yang kardeşler, karantinada geçirdikleri 14 gün boyunca birbirlerinin odasına bile giremediklerini, özel giysi giyen sağlık çalışanlarının önceden bir uyarı yapmadan karantina evine gelip test uyguladıklarını aktarıyor. Asya’da 2000’lerin başında patlak veren SARS salgınını hatırlatan Johan Yang, bu durumu “Buradaki insanlar virüsün topluma ne ölçüde zarar verebileceğinin farkındalığıyla hareket ediyor. Maske takılması, ateş ölçümü ve QR kod gösterilmesi gibi talepleri itaatkar biçimde karşılıyorlar” sözleriyle açıklıyor.

AEG Asia CEO’su Wilkes’e göre normalleşme yolundaki bir sonraki adım, Asya genelinde bölgesel konser turneleri düzenlemek olabilir. Bunun bölgedeki ülke hükümetleri ve organizatörler arasında üst düzey koordinasyon gerektirdiğinin altını çizen Wilkes, Avustralya ve Yeni Zelanda’nın da söz konusu yeni açılımda senaryoya dahil olabileceğini belirtiyor. Uygun görülen güzergahlarda, gerekirse “yeşil koridor” olarak kullanılan havaalanlarının belirlenmesiyle, kendi ülkelerinde sahne alamayan uluslararası sanatçıların Asya’da turneye çıkması sağlanabilir. Dans müziğinin önde gelen DJ’lerinden Alesso ve Kayzo, Ultra’nın Tayvan’ın başkenti Taipei’de 14 Kasım’da düzenlediği Road to Ultra Taiwan festivalinde sahne alabilmek için kentte iki hafta boyunca karantinada kaldı.

Wilkes’in de dahil olduğu pek çok sektör bileşeni, sanatçıların sahne almak için ziyaret ettikleri her ülkede belli bir süre karantinada kalmak zorunda olmasının sürdürülebilir olmadığını söyleyerek bu duruma çözüm getirilmesini talep ediyor. BEAUZ’un müstesna durumu haliyle biraz farklı. İkili bir altı ay daha Şangay’da kalmayı ve performanslarıyla sahnede olmaya devam etmenin tadını çıkarmayı planlıyor.

#Frekans çalma listemizi Spotify'da takip edin.

Sonraki yazýyý yükle
Yükleniyor...
Yükleniyor...