Menü
Ana Sayfa En Son Haberler Menü
ÖNE ÇIKANLAR

Çift Hayatlar: 9-5 bir işe sahip olmak ve DJ'lik kariyeri üzerine

Kariyerlerini günlük işlerle birleştiren sanatçıların ilham verici hikayeleri

  • FURKAN KILIÇASLAN
  • 17 Şubat 2021

E-posta listemize katılarak en güncel içeriklerden ve ayrıcalıklardan haberdar olun.

Tam zamanlı DJ ya da müzisyen olmak belki de birçoğumuzun en büyük hayallerinden biri. Dinlediğimiz, takip ettiğimiz ve örnek aldığımız müzisyenlerin hayatlarını gördükçe hayalini kurmadan edemiyoruz. Ancak hayaller bir yana gerçeklerle yüzleştiğimizde bunu tam zamanlı yapabilen sanatçı sayısının oranı oldukça az. Özellikle COVID-19'dan dolayı ağır bir yara alan endüstride sanatınız ile yaşama imkanı daha da zorlaşacak gibi duruyor.

Yine de bu sadece COVID-19 ile beraber oluşan bir senaryo değil. Arka planda bilmediğimiz birçok sanatçı, sanatlarını ve hayatlarını finansal baskılardan uzak devam ettirebilmek için düzenli işlerde çalışıyor. Ülkemizde de hiç yabancı olmadığımız bu düzen sadece stabil bir gelir sağlamaktan öte diğer işlerde edinilen tecrübe ve bilgilerle de kariyer basamaklarını daha hızlı çıkmanıza destek olabilir.

Yeni nesil UK tech-house'un önemli isimlerinden Liam Wax'e göre düzenli işi müzik kariyeri konusunda ona perspektif katıyor. Mixmag kapak yıldızlarından Eric Cloutier ise geçtiğimiz haftalarda sevenlerine yaptığı açıklamada tekrardan düzenli iş dönemine döndüğünü paylaşmıştı. Ona göre ise hali hazırda çok yüksek ücretler kazanan en üstteki müzisyenler alttakilerin gelirlerini kazandıkları yüksek ücretler sebebiyle daraltarak hayatlarını zorlaştırıyor.

Peki düzenli bir iş kariyeriniz açısından nasıl yardımcı olabilir ya da nasıl engeller yaratabilir? Herkes tam zamanlı bir müzik kariyeri yapmak için uygun mu? Eğer düzenli işten vazgeçme şansınız olsa bunu yapmaya gerçekten hazır mısınız?

Londra merkezli ikili Souvenir üyesi Elle Andrews, Joy O'dan Cosmo Vitelli'ye kadar farklı isimlerle sahne almaya alışkın. Bununla beraber hafta içleri ise bir devlet okulunda fotoğraf öğretmenliği yapıyor. ''DJ'lik olmasa da öğretmenlik baştan başa zor bir meslek. Devlet desteği azaldığı için son yıllarda sınıflar büyüdü, bu yüzden haftada neredeyse 50 saat çalışmak zorunda kalıyorum'' diyor. Hafta sonları ise iki performans ile müziğini devam ettiriyor. Andrews'ün hayatına baktığımızda haftada 6 gün ağır bir tempoyu görmek mümkün. Bu yüzden müzisyenliği girişimciliğe benzetiyor. Her girişimci ve yeni şirket gibi normal takvimleri olan insanlardan daha fazla çalışmanın bu işin yeni özünün olduğunun farkında.

DJ'lik ile belki de en iç içe geçmiş mesleklerden biri de grafik tasarımcılığı. Pazarlamanın büyük bir rol oynadığı bu zamanlarda kendi tasarımınızı yaratmak en büyük maliyet kaleminizin size kalmasını sağlıyor. Ayrıca kreatif trendleri öğrenmek satürasyona uğramış DJ'lik mesleğinde en büyük avantajlardan biri.

Todd Terry ve Raze'in ilk kayıtlarının tasarımcısı Trevor Jackson, ''Çalmayı seviyorum ama etrafındaki geri kalan her şeyden nefret ediyorum'' diyerek neden hala grafik tasarımcılığı yaptığını açıklıyor. Ona göre tasarım müziğin ekmek üstündeki tereyağı. İşleri arasında Defected'ın yeniden markalaşıp dünyanın en büyük plak şirketlerinden biri olma ünvanını geri kazanması var. Sektörde yaptığı kaliteli işler ve bağlantıları DJ'likte de birçok kapıyı açıyor. Örneğin geçtiğimiz yıl Andrew Weatherall ile Berghain'da çalması gibi.

Yine de hiç uyuşturucu almayan ve ev konforunu özleyen biri olarak DJ'lik Trevor için kendini asla tam olarak ait hissetmediği bir kariyer. 2ManyDJs gibiler birçok festivalin programında yer alırken Jackson, niş bir müzisyen olarak kalmayı tercih ediyor: ''Ayda bir ya da iki şov yapabildiğim için kendimi şanslı hissediyorum. Asla fazla şarkısı satılan ya da çok fazla bilet satan bir DJ olmayacağım ama yeraltı kültüründen hatırı sayılır bir takipçim olması benim için yeterli.''

Çoklu kariyere sahip olmak her zaman için kötü değil. Özellikle müzik ve teknoloji şirketlerinde çalışıyorsanız. Dans müziğin son zamanlardaki en önemli isimlerinden biri haline gelen Objekt bunun en güzel örneği. Alman Native Instruments'ta çalışan sanatçı orada çalışmayı video oyunlarında hile girip oynamaya benzetiyor. Dışarıdan öğrenemeyeceği tüm fikirleri müzik kariyerine anında uyguladığını belirten Objekt'in bugün kariyerinin geldiği nokta tartışılmaz. Bir diğer yazılımcı Avalon Emerson da aynı şekilde teknoloji şirketinde çalışmanın avantajlarını kariyerine en iyi şekilde uygulayanlardan. Müziklerinin yanı sıra her şeyin merkezinde olmaları onlara rekabetçi avantaj sağlıyor.

Diğer yandan girişimci ruhlarını hem işine hem müziğine taşıyanlar için bir seçim yapmak daha da imkansız hale geliyor. Psikoloji ve ses tasarımı dallarını bitirdikten sonra normal bir işte çalışmamak için Open Ear adlı müzik danışmanlığı şirketi kuran Auntie Flo, nam-ı değer Brian d'Souza'nın hayatındaki en büyük zorluklardan biri de bu olmuş. Hem işi hem de kariyeri büyüdükçe ikilemde kalan müzisyen kafasında sorularla yıllarca yaşamış. ''Müziğime odaklanırsam daha büyük bir DJ olabilir miyim?'', ''Ya da DJ kariyerime odaklanmasam daha büyük bir şirkete sahip olabilir miydim?'' gibi soruları kendine soran sanatçı, 2011'de ikisini de devam ettirmeye karar veriyor. Bugün hem DJ'lik kariyeri hem de şirketi istediği başarıya ulaşmış durumda.

''Düzenli işimdeki gelirlerim müzik kariyerimi özgür kıldı. Ancak ikisini bir arada yapabilmek için çok fedakarlık yapmanız gerekiyor, kolay değil. İki işinizden dolayı zaman darlığı yaşadığınız dönemler aslında yaratıcılığınızın ve iş disiplininizin artmasına yardımcı oluyor. Finansal özgürlük müziğimdeki baskıyı azaltırken, zamanımdaki darlık kreatif olarak beni maksimuma çıkarıyor'' diyerek çift işe sahip olmanın olumlu yönlerini ortaya çıkarıyor.

Birçokları gibi, Felix Yoosefinejad, yani Moleskin, Goon Club Allstars plak şirketini ayakta tutabilmek için barlarda çalışmış. Şimdi Doğu Londra'da Hub67'de çalışan sanatçıya göre mevcut işiniz hayat vizyonunuz ile uyuşuyorsa onu bırakmamalısınız. Böylece birbirini sürekli destekleyen bir mekanizma kurmuş olursunuz. Moleskin, müzikteki başarıyı ise en önde olmaktan ziyade yaratılan kültürel etki olarak tanımlıyor: ''Belki en çok üreten bizler değiliz, belki ismimizi birçok insan bilmeyecek ama Kanye West size mesaj attığında ya da Beyonce'e plak şirketinizden çıkan bir parçayı sample'lamak istediğinde gücünüzü daha iyi anlıyorsunuz.''

''Müziğin keyfini çıkarmak istiyorsan, müzik işinde çalışma'' tavsiyesini uygulayan sanatçıların yaşam şartları ya da amaçları farklı olsa da düzenli işleri onların kariyerlerine engel olmuyor. Hatta yeteri kadar disiplinli olduğunuzda bunun bir avantaj yaratacağına inanıyorlar.

Diğer perspektiften baktığımızda ise bazı sanatçıların da düzenli işlerinden ayrılma riskini alıp kariyerlerini büyüttüklerini görebiliyoruz. Ancak yine de tam zamanlı müzisyen olmak artık sadece müzisyen olmak ile de kalmıyor orası kesin. Bu yüzden belki de sevdiğiniz bir işi yapmanın getireceği finansal serbestlik, disiplinli çalışma, bilgi ve birikimin yaratacağı avantaj kim bilir belki de sizi öne çıkaran alanlar olacaktır.

#Frekans çalma listemizi Spotify'da takip edin.

Furkan Kılıçaslan'ı takip edin.

Sonraki Sayfa
Yükleniyor...
Yükleniyor...